A szurdopedagógus hallássérültek pedagógiája szakirányon végzett gyógypedagógus. A hallássérült gyermekek (illetve felnőttek) nevelési, oktatási, fejlesztési, terápiás, prevenciós, habilitációs és rehabilitációs ellátását végzi. Közreműködik a korai fejlesztésben, valamint hallássérültek speciális óvodáiban, iskoláiban és többségi óvodákban, iskolákban lát el differenciált oktatási-nevelési, fejlesztési feladatokat.
Feladata többek között:
- a beszédhanghallás, az artikuláció és a magyar nyelvnek megfelelő beszédmód komplex, folyamatos fejlesztése;
- a gyermek kommunikációs kompetenciáinak fejlesztése:
Az utazó tanárként dolgozó szurdopedagógusok kiemelt feladatai közé tartozik a gyermek pedagógusaival és szüleivel való folyamatos kapcsolattartás. Az integráló intézménybe való befogadás segítése, tanácsadás a tanulási, nevelési problémákkal kapcsolatban.
A szurdopedagógus munkája során gyakran együttműködik orvosokkal, pszichológusokkal, pedagógusokkal, más területen képzett gyógypedagógusokkal, gyógytornászokkal, ápolókkal és más segítő szakemberekkel.
- Ha egy kisgyermek nem mutat hallási reakciókat, és a nagyon erős hangokra sem ijed meg, nem rezzen össze.
- Nem változik meg a magatartása a hirtelen és váratlanul érkezett hangos hangok ellenére sem.
- Ha a gyermeknek beszédészlelési és beszédértési problémái vannak.
- Ha felmerül a gyanú, hogy a beszédfejlődés terén tapasztalt elmaradást hátterében hallássérülés állhat.
- Ha már diagnosztizálták a gyermek hallássérülését.
A szurdopedagógus a pedagógiai szakszolgálati feladatokat ellátó intézményekben, óvodákban, iskolákban, valamint az egészségügyi ellátórendszerben és magánellátás keretén belül egyaránt dolgozhat.
Ha a gyermeknél felmerül a hallássérülés gyanúja, akkor audiológiai kivizsgálásra van szükség, melyre a házi gyermekorvos utalja be a gyermeket. Amennyiben beigazolódik a gyanú a 0-3 éves korú gyermekek ellátása többnyire a területileg illetékes pedagógiai szakszolgálatnál történik a szülő jelentkezése alapján. A korai fejlesztés eredményessége szempontjából a legjobb, ha minél korábban, legkésőbb 6 hónapos kor előtt elkezdik azt, mivel az igazolt halláskárosodás 30-40%-ban egyéb fejlődésbeli elmaradással vagy fogyatékossággal is járhat.
A korai fejlesztést a megyei szakszolgálatoknál, illetve a Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat Hallásvizsgáló, Gyógypedagógiai Tanácsadó, Korai Fejlesztő, Oktató és Gondozó Tagintézményénél lehet igényelni. A gyermek 18 hónapos koráig nem szükséges a személyes megjelenés, a gyermek a korai fejlesztésre való jogosultságot megkaphatja a gyermek fül-orr-gégész, audiológus szakorvos, neurológus szakorvos diagnosztikai és terápiás javaslata alapján.
Ha a gyermek már elmúlt 18 hónapos, vagy bölcsődébe, óvodába megy, a szakértői bizottság vizsgálata során megállapítja vagy kizárja a hallásfogyatékosságot, fejlesztési javaslatot tesz a további terápiákkal kapcsolatban, és kijelöli az ellátó intézményt. Abban az esetben, ha egy gyermek többségi, illetve együtt nevelést biztosító óvodába megy, a pedagógiai szakszolgálatok helyett hallássérültek pedagógiája szakos utazó tanárok (szurdopedagógusok) látják el a speciális megsegítését.
A problémák és a terápiák részletes leírását a Hallássérült gyermek cikkben találja.
Forrás: Gyermekút Módszertani Kézikönyv, szerk. KEREKI Judit, EFOP 1.9.5 A kora gyermekkori intervenció ágazatközi fejlesztése projekt, Budapest, CSBO Nonprofit Közhasznú Kft., 2020.
Szabóné Harangozó Andrea