A tiflopedagógus látássérültek pedagógiája szakirányon végzett gyógypedagógus. A látássérült gyermekek (illetve felnőttek) szükségleteit, képességeit és igényeit figyelembe véve, a gyógypedagógiai nevelési, oktatási, fejlesztési, terápiás, prevenciós, habilitációs és rehabilitációs feladatokat lát el.
Feladata:
- a látásnevelés (vizuális stimuláció és környezeti adaptáció),
- a látási funkciók és a kommunikációs készség fejlesztése,
- a mozgás- és tájékozódásnevelés,
- részt vesz a korai fejlesztésben,
- valamint közreműködik a speciális óvodai és iskolai készségfejlesztésben,
- segít az integrált óvodában, iskolában a látássérült gyermekek nehézségeinek csökkentésében.
A terápia célja: a meglévő látás maximális felhasználása és a látóideg és látóközpont teljesítményének fokozása. A gyermekkel egyéni állapotából adódóan személyre szabott fejlesztést végez. További feladatai közé tartozik a gyermek pedagógusaival és szüleivel való folyamatos kapcsolattartás. Az integráló intézménybe való befogadás segítése, tanácsadás a tanulási, nevelési problémákkal kapcsolatban.
- Ha felmerül a gyanú, hogy a gyermek látássérült.
- Ha már diagnosztizálták a gyermek látássérülését.
A tiflopedagógus a pedagógiai szakszolgálati feladatokat ellátó intézményekben, óvodákban, iskolákban, valamint az egészségügyi ellátórendszerben és magánellátás keretén belül egyaránt dolgozhat.
Ha a gyermeknél felmerül a látássérülés gyanúja, akkor gyermekszemészeti kivizsgálásra van szükség. A látássérült kisgyermekek ellátása szempontjából az egyik legnehezebben meghatározható jellemző a látássérülés fokának súlyossága, illetve a diagnózis prognózisa is befolyásolja az állapotot. Amennyiben beigazolódik a gyanú a 0-3 éves korú gyermekek ellátása többnyire a területileg illetékes pedagógiai szakszolgálatnál történik az Önök jelentkezése alapján. A korai fejlesztés eredményessége szempontjából a legjobb, ha minél korábban elkezdik azt.
A korai fejlesztést a megyei szakszolgálatoknál, illetve a Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat Látásvizsgáló, Gyógypedagógiai Tanácsadó, Korai Fejlesztő, Oktató és Gondozó Tagintézményénél lehet igényelni:
- A gyermek 18 hónapos koráig nem szükséges a személyes megjelenés, a gyermek a korai fejlesztésre való jogosultságot megkaphatja a gyermekszemész, gyermekneurológus szakorvos diagnosztikai és terápiás javaslata alapján.
- Ha a gyermek már elmúlt 18 hónapos, vagy bölcsődébe, óvodába megy a szakértői bizottság vizsgálata során megállapítja, vagy kizárja a látásfogyatékosságot, fejlesztési javaslatot tesz a további terápiákkal kapcsolatban, és kijelöli az ellátó intézményt.
Abban az esetben, ha egy gyermek többségi, illetve együtt nevelést biztosító óvodába megy a pedagógiai szakszolgálatok helyett látássérültek pedagógiája szakos utazó tanárok (tiflopedagógusok) látják el a speciális megsegítését.
A problémák és a terápiák részletes leírását a Látássérült gyermek cikkben találja.
Forrás: Gyermekút Módszertani Kézikönyv, szerk. KEREKI Judit, EFOP 1.9.5 A kora gyermekkori intervenció ágazatközi fejlesztése projekt, Budapest, CSBO Nonprofit Közhasznú Kft., 2020.
Szabóné Harangozó Andrea