Az autizmus spektrum pedagógiája szakirányon végzett gyógypedagógus az autizmussal élő gyermekek vagy felnőttek ellátását végzi szorosan együttműködve a szülőkkel, illetve a gyermek ellátásában, gondozásában, nevelésében részt vevő más szakemberekkel (gyermekpszichiáter, logopédus, kisgyermeknevelő, óvodapedagógus, stb.). A korai fejlesztés területén, nevelési-oktatási, egészségügyi, szociális intézményekben dolgozik.
Meghatározza az autizmussal élő gyermekek, fiatalok és felnőttek speciális nevelési, fejlesztési szükségleteit. Differenciáltan, egyénre szabottan tervezi, irányítja, elemzi és értékeli a pedagógiai folyamatot, megteremti a gyermekhez és a csoporthoz, valamint az autizmus természetéhez illeszkedő támogató tanulási környezetet, az érzelmi biztonságot.
Az autizmus spektrum pedagógiája szakirányon végzett gyógypedagógus kiemelt feladatai közé tartozik a gyermek pedagógusaival és szüleivel való folyamatos kapcsolattartás. Az integráló intézménybe való befogadás segítése, tanácsadás a tanulási, nevelési problémákkal kapcsolatban.
A kommunikáció területén tapasztalt eltérések esetén, amennyiben a gyermek:
- beszédfejlődése késik,
- szóbeli megnyilvánulásai nem a kommunikációs helyzetekhez kapcsolódnak, pl. értelmetlen hangsorokat, vagy értelmes szavakat mond kommunikációs szándék nélkül,
- echolália – visszhangozás,
- rámutatással nem támasztja alá mondanivalóját.
A szocializáció területén tapasztalható eltérések esetén, ha a gyermek:
- nem vesz tudomást a környezetében lévő emberekről,
- nem osztja meg az élményeit,
- nem veszi fel a szemkontaktust.
Az adaptív viselkedés terén is elmaradás észlelhető:
- indokolatlan hisztik,
- az állandósághoz való túlzott ragaszkodás,
- feltűnően visszahúzódó magatartás.
Az autizmus spektrum pedagógiája szakirányon végzett gyógypedagógus a pedagógiai szakszolgálati feladatokat ellátó intézményekben, óvodákban, iskolákban, valamint az egészségügyi ellátórendszerben és magánellátás keretén belül egyaránt dolgozhat.
Ha a gyermeknél felmerül az autizmus gyanúja a házi gyermekorvos a családot a területileg illetékes gyermekpszichiátriai ambulanciára/osztályra irányítja. Amennyiben a gyermekpszichiátriai szakorvosi vizsgálat alapján beigazolódik az autizmusspektrum-zavar diagnózisa, akkor a megyei/fővárosi pedagógiai szakszolgálat szakértői bizottságához kell fordulni, ahol fejlesztési javaslatot tesznek a további terápiákkal kapcsolatban, és kijelölik az ellátó intézményt.
A 3 év alatti gyermekek korai fejlesztése többnyire a területileg illetékes pedagógiai szakszolgálatnál történik az Önök jelentkezése alapján. A személyre szabott egyéni és/vagy csoportos fejlesztésekkel jelentősen javíthatók a tünetek és formálhatók a hiányosságok.
Abban az esetben, ha a gyermek többségi, illetve együtt nevelést biztosító óvodába megy, a pedagógiai szakszolgálatok helyett autizmus spektrum pedagógiája szakirányon végzett utazó gyógypedagógus látja el a speciális megsegítését.
Forrás: Gyermekút Módszertani Kézikönyv, szerk. KEREKI Judit, EFOP 1.9.5 A kora gyermekkori intervenció ágazatközi fejlesztése projekt, Budapest, CSBO Nonprofit Közhasznú Kft., 2020.
Szabóné Harangozó Andrea