A „kezesség” hátterében az agyféltekék közötti munkamegosztás áll. Balkezesség esetén a jobb agyfélteke, jobb kezesség esetében a bal agyfélteke az irányító. Az agyféltekék dominanciája egyébként nemcsak a „kezességet” befolyásolja, hanem például a lábak, illetve a szemek és fülek dominanciáját is.
A szabályos ceruzafogáshoz, a megfelelő grafomotoros készségek kialakulásához és sok más finommanipulációs tevékenység fejlődéséhez, valamint az önkiszolgáláshoz a kézdominancia kialakulására is szükség van. Ez általában óvodáskor végére várható, a tendencia azonban már 3-4 éves korban megfigyelhető az idegrendszer érésének megfelelően. Ha a dominancia nem alakul ki ebben az időszakban, akkor a későbbiekben zavarok jelentkezhetnek a gyermek beszédfejlődésében, az olvasás és írás elsajátításában, valamint más tanulási folyamatokban. Egy-egy feladat, vagy mozdulatsor elvégzésénél a gyermek kevésbé lesz hatékony, hiszen ha az nem automatikus, akkor az agynak olyan részeit kötheti le, amit más kognitív feladatok (megismerési és gondolkodási tevékenységek: az észlelés, a figyelem, az emlékezet, a számolás, a nyelvhasználat stb.) megoldására fordíthatna.
A kézdominancia alakulását az egyik kéz gyakoribb használatának megfigyelésével követhetjük. Nem csak az evő- és rajzeszközök használatát érdemes figyelni, hanem azt is, hogy melyik kezével csavar, teker, melyikkel nyitja az ajtót, integet, vág, fog stb.
Ha a gyermek a balkezét használja ügyesebben, akkor nem szabad erőltetni a másikat. Fontos, hogy abba a kezébe vegye a kanalat, vagy a ceruzát, amelyik ügyesebb. Az asztal terítésénél már csecsemő korban érdemes középen elhelyezni a kanalat, hogy a ő választhassa meg, melyik kezével nyúl érte.
Amennyiben úgy látják, hogy gyermekük nagy valószínűséggel balkezes lesz, hívják fel az óvodapedagógus figyelmét is erre. Mindenképpen kerüljék el az átszoktatást, hiszen ma már tudjuk, hogy ez számtalan negatív következménnyel járhat.
Komoly, elsősorban a tanulással, és a beszéddel összefüggő problémákat okozhat, ha a balkezes gyermeket megpróbáljuk átszoktatni a jobbkezességre. Dadogás, diszlexia, diszgráfia alakulhat ki nála.
Amennyiben a gyermek 4 éves korához közeledve is ugyanolyan gyakorisággal használja hol az egyik, hol a másik kezét, illetve ha azt látjuk, hogy mindig azt a kezét veszi elő, amelyikhez közelebb van a tevékenység tárgya, például a jobb kezével eszik, ha jobbra van a kanál az asztalon, bal kezével eszik, ha a baloldalon van, akkor érdemes erre figyelni. Az is figyelmeztető jel, ha bizonyos tevékenység során a gyermek állandóan átveszi az eszközt egyik kezéből a másikba, mert nem képes a test középvonalát keresztezni, például festésnél a papír jobb oldalára a jobb kezével fest, a bal oldalára a bal kezével, és így cserélgeti többször az ecsetet.
Érdemes, már egészen kicsi kortól figyelni a gyermek dominanciájának fejlődését. Amennyiben zavart vagy bizonytalanságot észlelnek, vagy gyermekük gyakran változtatja az oldaliságot, időben forduljanak szakemberhez, hogy mire iskolába kerül, ez ne okozzon problémát számára.
A pedagógiai szakszolgálat szakemberei dominancia vizsgálat keretén belül segíthetnek annak eldöntésében, hogy a gyermekük jobb vagy balkezes, illetve hogy melyik a domináns oldala.
Szabóné Harangozó Andrea