- kiemelkedő a vizuális ábrázolása (pl. rajzolás, festés, gyurmázás);
- átlagon felüli zenei képesség;
- átlagot meghaladó matematikai képesség;
- korai spontán olvasástanulás;
- átlagot meghaladó mozgásos teljesítmény;
- kiemelkedő intellektus.
A gyermekkel foglalkozó intézmények vagy személyek (pl. óvodapedagógus, óvodapszichológus, sportegyesület, vagy művészeti képzést végző intézmény munkatársa) írásban jelezhetnek a gyermek vélt tehetségességéről a pedagógiai szakszolgálat felé. Ez a jelzés a szakszolgálaton belül tehetségkoordinátorhoz kerül, aki felveszi a kapcsolatot Önökkel és a jelzést beküldő pedagógussal. A tehetségprogramban való részvételhez az Önök beleegyezése szükséges.
A kiemelten tehetséges gyermekek (tanulók) gondozása keretében a pedagógiai szakszolgálat feladata többek között:
- a korai tehetségfelismerés;
- a tehetségazonosítás;
- a gyermek személyiségfejlődésének támogatása;
- önismereti csoport vezetése;
- tanácsadás a szülők részére;
- konzultáció a pedagógusok részére;
- javaslat tehetségprogramban való részvételre.
A tehetséggondozó-koordinátor támogatja a tehetséges gyermekeket, emellett kapcsolatot tart a nevelési-oktatási intézmények iskolapszichológusaival, óvodapszichológusaival, a Nemzeti Tehetségponttal; és a tehetségfejlesztő műhelyek vezetői számára konzultációs lehetőséget biztosít.
Óvodáskorban a tehetséget csak valószínűsíteni lehet, így ebben az életkorban elsősorban az egyéni differenciáláson alapuló gazdagító programok lehetnek eredményesek a tehetséggondozásban. Ezek a programok a tehetségígéretek számára plusz foglalkozás és idő keretében biztosítják a tehetség megsegítését, gondozását.
Forrás: Gyermekút Módszertani Kézikönyv, szerk. KEREKI Judit, EFOP 1.9.5 A kora gyermekkori intervenció ágazatközi fejlesztése projekt, Budapest, Családbarát Ország Nonprofit Közhasznú Kft., 2020.
Szabóné Harangozó Andrea