A koraszülött vagy sérült gyermek fejlődése szempontjából kiemelt jelentőségű, hogy minél korábbi életkorban elkezdődjön a fejlesztése. Ennek érdekében fontos, hogy hazaérkezés után, vagy ha problémát észlelnek gyermekük fejlődésével kapcsolatban, felkeressék a járási pedagógiai szakszolgálat, vagy korai fejlesztő centrum szakembereit. A gyógypedagógusból, mozgásfejlesztő szakemberből (gyógytornász, szomatopedagógus, konduktor) és pszichológusból álló szakmai team tud segítséget nyújtani a gyermek további fejlődésének érdekében.
A terápiák sokasága nagy választási lehetőséget nyújt a családok számára. Mégis érdemes megfogadni azt a mondást, hogy a „kevesebb, néha több”. A szakemberek az első találkozás után segítenek kiválasztani azokat a terápiákat, amelyek a gyermek pszichomotoros fejlődése szempontjából a legfontosabbak. Fontos továbbá, hogy ha bármilyen problémájuk adódik, bizalommal forduljanak a gyermeküket kezelő szakemberek felé, hiszen csak akkor tudnak Önöknek segíteni, esetleg más szakembertől további segítséget kérni.
A következőkben leírt terápiás módszerek nem minden pedagógiai szakszolgálatnál elérhetőek, de fontosnak tartjuk az Önök tájékoztatását arra vonatkozóan, hogy milyen terápiás eljárások lehetnek hasznosak gyermekük fejlődése szempontjából.
1. Snoezelen (relaxációs) terápia
A módszer egyszerre terápiás és relaxációs céllal alkalmazható. A terápia során minden esetben ablak nélküli, vagy megfelelően árnyékolt szoba szükséges, amelyben helyet kapnak a vizuális érzékelést serkentő fényingerek (lámpák, fényvisszaverők, világítóeszközök, pl. lávalámpák), különböző mobil elemek úszó vagy lebegő formában, továbbá kivetítővel nagy méretben a falra vetített filmek, képek.
A módszer alapeleme a multiszenzoriális környezet kialakítása, amelyben az auditív észlelést kellemes zene, a tapintást, a taktilis és haptikus észlelést a legkülönfélébb anyagokból összeállított berendezés vagy tapintófal segíti. A vesztibuláris rendszert vízággyal, a szaglás folyamatát különböző aromaterápiás eszközök alkalmazásával biztosítják.
Elsősorban a koraszülöttek, a mozgáskorlátozott, az érzékszervi és a halmozottan sérült gyermekek terápiájában alkalmazzák a gyermek születésétől a korai fejlesztés végéig.
2. Fröchlich-féle bazális stimuláció (Bázisterápia súlyosan, halmozottan sérült gyermekek részére)
A bazális stimuláció célja az érzékelés-észlelés aktiválása. A módszer lényege, hogy valamennyi rendelkezésre álló receptorhoz a legegyszerűbb módon juttassa el az ingereket, ezáltal segítse a gyermek személyi és tárgyi környezetére irányuló feldolgozási folyamatainak kialakulását. A bázisterápia törekszik a csökkent ingerfeldolgozás következtében fellépő hiány kiegyenlítésére, az észlelési folyamatok megindítására, kialakítására.
A terápia a legősibb érzékleteket ingerli, ezért már születéstől a korai fejlesztés végéig alkalmazható.
3. Zeneterápia
A zeneterápia alkalmazása során a szakképzett zeneterapeuta előre megtervezett folyamatban, eszközként használja a zenét vagy a zenei elemeket (hang, ritmus, dallam, harmónia, dinamika) a korai fejlesztésben részesülő gyermek mentális, emocionális, szomatikus és interperszonális problémáinak csökkentése, ill. megszüntetése érdekében.
A zeneterápia elsődleges célja a kommunikációs képesség fejlesztése, a kapcsolatteremtés és az emberi kapcsolatok jobb működésének kialakítása valamint az érzelemkifejezés képességének megalapozása.
4. Állatasszisztált terápiák
Az állatasszisztált terápiák a kora gyermekkori intervenciós ellátásban is egyre gyakrabban jelennek meg, pozitív hatásukkal segítik az eltérő fejlődésű gyermekek funkcionális állapotának javulását. Az állatasszisztált terápiák változatos célkitűzéseket fogalmaznak meg, a mozgásfejlesztéstől a komplex személyiségfejlesztésig. Magyarországon leginkább elérhető a kutya- és a lovasterápia.
Az állatasszisztált terápiák nélkülözhetetlen közreműködői a szigorú minősítési szempontrendszernek megfeleltetett terápiás állatok. Az állatasszisztált terápiák eredményesen alkalmazhatók a legkülönfélébb gyermekkori fejlődési zavarok és kórképek kezelése során, pl. cerebral paresis, autizmus, hiperaktivitás és figyelemzavar stb. esetén.
(Szabóné Harangozó Andrea)